neděle 2. srpna 2015

Jak to začalo a co všechno předcházelo….



Spolupracovník od taťky má manželku rotariánku, a ta se o mně začala zajímat a navrhla mi, jestli nechci poznat život v zahraničí, že bych byla na výměnu vhodná. To bylo asi v roce 2012. Každým rokem se mně ptala, kolik mi je let, protože program je vhodné absolvovat v 17-ti. O prázdninách 2014 už došlo na konkrétní otázku: Chceš se zapojit? A já si říkala, proč to nezkusit. Je to jedinečná možnost, kterou nemá každý. Nebyla jsem si úplně jistá, ale chtěla jsem se o programu alespoň něco dovědět a za zkoušku přece nic nedám... Pak se ten rotariánský kruh pomalu začal roztáčet:
23.9.2014 schůzka s  rotariánkou, JUDr. Zdeňkou Friedelovou, ohledně  Rotary Youth Exchange – dlouhodobého programu výměny studentů.
1.10.2014 první e-mail od Mgr. Fialové z Rotary klubu Ostrava Internacional, že se mám zalogovat do ryedb.net
6.10.2014 e-mailem přišla pozvánka pro mně i mé rodiče na Rotary klub v Ostravě, hotel Imperiál
8.10.2014 středa představení se na Rotary schůzce v hotelu Imperiál (první výběrovka). Jela jsem vlakem přímo ze školy, ale samosebou měl spoždění. Proběhla jsem celou Ostravu abych dorazila včas na schůzku. Vůbec jsem nevěděla, co se bude dít, ale v hotelu ve vstupní hale jsem potkala další studentku, alespoň jsem se trochu uklidnila. Přivítali nás všechny a pak jsme se postupně představovaly. První na řadě jsem byla já, byla jsem vystresovaná, ale naštěstí jsem se rozmluvila. Po mě se ještě představily Viki a Verča. Byly jsem doporučene zúčastnit se dalšího výběrového řízení dlouhodobé výměny studentů
29.10.2014 přišel e-mail s pokyny pro uchazeče, byl tam i formulář - preference zemí. Napsala jsem anglicky mluvící země: Nový Zéland, Kanadu, Austrálii a USA.
2.11.2014 pozvánka do Třebíče na Orientation Meeting I spolu s rodiči
15.11.2014 sobota Třebíč, celodenní seminář, kterého se zúčastnili všichni doporučení studenti ze svých sponzorských Rotary klubu v rámci ČR se svými rodiči. Vyslechli jsme si vše o Rotary, byly zde přednášky českých studentů, kteří  se v minulém roce zúčastnili výměny v různých zemích světa a taky jsme se prostřednictvím Skype spojili s českými a slovenskými studenty, co byli první tři měsíce na výměně např. Rusko, Japonsko, Indonézie, Brazílie, USA, Kanada. Dověděli jsme se jak to funguje, a že ne všichni se dostanou do anglicky mluvících zemí. Prezentace byly tak zajímavé, že jsem začala přemýšlet o tom, že angličtina je nuda, že bych chtěla zkusit něco jiného a naučit se nový jazyk, prostě ten rok využit naplno. Doporučuje se během desetiměsíčního pobytu vyměnit 2-4 rodiny, pro lepší poznání kultury.
16.11.2014 od neděle řešíme zahraničního  studenta u nás doma, protože  přišel e-mail, že do čtvrtku 20.11.2014 musíme nahlásit další dvě hostitelské rodiny, podmínkou je škola Gymnázium Olgy Havlové v Ostravě Porubě.
17.11.2014 volné pondělí, navštívili jsme p. Friedelovou doma v Klimkovicích a ujasnili jsme si situaci ohledně školy a hostitelských rodin. Může být Gymnázium v Havířově. Taťka okamžitě zahájil jednání s Kowalczykiem a Slonkou. Večer předběžně potvrdili, že budou hostit zahraničního studenta v roce 2016. Po poradě s jinými cestovateli a diskusí jaké jsou možností zemí, uvažuji o Chile a Kolumbii, ale tam mi rodiče odmítají podepsat formulář.
18.11.2014 e-mailem se chrlí dokumenty a formuláře, co je třeba vyplnit a vše souvisí s pobytem zahraničního studenta u nás, musí to potvrdit i další hostitelské rodiny. Jsou to pravidla, podmínky, závazek, čestné prohlášení, přihláška host. rodiny, vyjádření, zápis atd. Slonkovi nemají dostatek času studovat množství papíru, a proto oslovujeme Paszów, kteří přijíždějí za taťkou do práce a ihned souhlasí. Okamžitě jim e-mailem posíláme asi 10 formulářů.
20.11.2014 platíme Rotary částku 54 000 Kč (část z toho bude použitá na měsíční kapesné pro studentku, která bude u nás na výměně), abych se mohla zúčastnit dalšího výběrového řízení od pátku 28.11.2014 do neděle 30.11.2014 za celý district 2240 (ČR a SR).
28.11.2014 pátek mám závěrečnou lekcí tanečního kurzu a o půlnoci mně rodiče vezou do  Strečna. Moje spolubydlící ještě naštěstí nespaly, a tak mě seznámily s tím, o co jsem přišla. Přijela jsem asi v 1:00 ráno a ku podivu se všichni šrotili, aby byli připraveni na výběrovky. Orientation Meeting II je plný her, soutěží, pohovoru a poznání. byli jsme všichni rozdělěni do 4 skupin podle barev. Pohovory jsme taky měli rozdělé podle barev, pokoju a času. Celkem jsem byla na 4 a celkem mě to bavilo. Vždy jsme si popovídali o mně, o Rotary, o mém výběru zemí, prostě to bylo fajn. Jednou jsem musela i zpívat a to mi fakt nejde :D, ale taky jsme si zkoušeli angličtinu. Zajimavé bylo, že se mě vždy ptali na moji polštinu, harcerstwo a ringo ;). Ve volnu jsme se měřili kvůli saka a měli volno. Po chvilce strávené u skupinky Rotexaku z Jižní Ameriky jsem věděla, že tam chci taky. Pořádně jsem nevěděla proč, ale chtěla jsem se dostat do Chile.
Na závěr jsem se dověděla, že jsem prošla a závaznou přihlášku musím odevzdat do 10.1.2015.  Domů mně spolu s jinými studenty veze p. Křempek z RC Opava.
1.12.2014 pondělí začíná vyřizování dle pokynů: očkování proti tuberkulóze, dětská doktorka, vyřizování pasu, dotazník pro školu, dopis o sobě, dopis od rodičů atd. Vyplňování formulářů, telefonáty s rotariánkou Mgr. Fialovou.
9.12.2014 poslední rozhodování jestli se toho všeho zúčastnit, pořád můžu rezignovat a peníze by se vrátily. Rodiče hodinami brouzdají na internetu a zjišťuji spousty informací o zemích a o studentech, kteří tam nyní jsou a píšou blogy.
15.12.2014 schůzka s ředitelem Gymnázia p. Bizoniem ohledně mého přerušení studia.
V průběhu prosince jsem oslovila dvě slovenky a češku co jsou nyní v Chile, všechny v severním distriktu (protože jenom s tím, má D2240 smlouvu), spousta konkrétních dotazů, skype atd. Překvapení: v Chile je jen jedna rodina. Touha poznat něco odlišného a exotického, vyzkoušet si odloučení, zvědavost a odvaha mně nutí do toho jít )Začínám být nadšená, Chile !!!
Vánoce jsem si užila v klidu, míru a bez stresu.
od 5.1.2015 teprve začínám zjišťovat, co všechno potřebuji k přihlášce, PŘEKLAD !!!, naskenované vysvědčení, razítko školy, fotky, potvrzení od lékaře a spousty dalších papírů. Vše se pořád řeší a všichni jsme nervózní, že je to na poslední chvíli. Mám zaracha na všechno. :D
10.1.2015 sobota dopoledne je celá přihláška naskenovaná a odeslána JUDr. Friedelové a Mgr. Fialové ke kontrole.
11.1.2015 neděle odpoledne jedeme všichni do advokátní kanceláře JUDr. Friedelové kompletovat 4 výtisky přihlášky po 20 stranách. Zjišťujeme co schází …
14.1.2015 středa chybějící formulář, který byl špatně vypsán, a tak jsem zase šla za doktorkou, mamka doložila na schůzce Rotary v hotelu Imperiál
NASTÁVÁ   OBDOBÍ    DVOU   MĚSÍCŮ   KLIDU   
13.3.2015 pátek před odjezdem na "biwak harcerski" p. Barák shání na mně facebook, chce upřesnit země, navíc nabízí Argentinu, sděluje, že Chile se neozvalo. Trvám na Chile, USA nechci. Večer p. Barák píše, že Chile mám neoficiálně potvrzeno, ale já si to přečtu až v neděli večer a rodiče se to doví až v pondělí 16.3.2015 :P
31.3.2015 v úterý přišel oficiální e-mail, že mi bylo přiřazeno Chile. Mamka zjišťuje na internetu co se dá, půjčuje knihy, slovníky, dokumenty, cestopisy, doporučení, kniha velvyslance…, čte sdělení studentů i z jiných agentur co byli dlouhodobě v Chile. Má nutkání o té zemi všechno vědět a na všechno mě upozorňovat.
7.4.2015 úterý  přišel oficiální e-mail z distriktu 4320, že mám přiletět v sobotu 15.8.2015 dopoledne do Santiaga, a další info, kontakty na Rotary a sdělení co kdy ještě musím vyřídit i sdělení návratu (nejpozději do 20.7.2016 a nejdřív koncem května 2016). Z adresy zjišťuji, že jede ještě Rakušanka a Holanďanka
Jsem v kontaktu s Lotte a Hannou, se kterýma chci  letět společně do Santiaga.
8.4.2015 středa, s JUDr. Friedelovou řešíme umístění zahraniční studentky na gymnázium v Havířově, připravujeme všechny podklady pro p. ředitele RNDr. Fonioka.
Telefonický jsme se dověděli, že ostravský Rotary  klub bude v příštím roce hostit dvě  Američanky, Peruánku a chlapce z Tchaiwanu.
Týž den se mamka setkává v hotelu Imperiál s Fabiolou, chilankou, která je na výměnném pobytu v Opavě, mluví česky a všechny dotazy ochotně zodpověděla.
9.4.2015 čtvrtek e-mail všem hostitelským rodinám, že nám byla přiřazena Liana, Američanka ze státu New York, městečko Middeaport, blízko Buffala, ale do 30.4. jí nesmíme kontaktovat
13.4.2015 pořád se řeší gymnázium, rodiče jedou do advokátní kanceláře ověřit podpisy  na souhlas, že Liana u nás může bydlet, pro výpis z katastru nemovitostí a další formuláře.
16.4.2015 ve čtvrtek máme razítko od ředitele Gymnázia RNDr. Fonioka, že přijme zahraniční studentku a bude zařazena do VII B.
Rotary v ČR odesílá Lianě originál dokumentů k vyřizování víza
20.4.2015 pondělí taťka oslovil spolupracovníka p. Hanáka, aby nám pomohl vyřídit letenky, od té doby každý víkend máme e-maily s nabídkou letenek
29.4.2015 středa přes facebook mně kontaktuje Eduardo Marin z Chile a sděluje, že budu u nich bydlet v Los Andes a posílá fotku domu s bazénem. Kika Márová bydlí v Los Andes a zná celou širokou rodinu, kde budu  bydlet a sdělí mi, že budu chodit na nejlepší gymnázium, a že to bude super , a že se mám na co těšit !!! Mamka zase prohlíží maps.google.com a ujišťuje se, že je to střední Chile a klima jak ve středomoří.
V Chile je hodně zeleně, je to vinařský kraj a všude vedou staré elektrické dráty a všude jsou jednopodlažní budovy. Je to kousek od nejvyšší hory Jižní Ameriky, která se nachází v Argentině: Aconcagua 6990 m a taky kousek od neznámějšího a největšího lyžařského střediska Portillo.
2.5.2015 sobota kontaktuji přes facebook Lianu, sděluji, že jsme první hostitelská rodina, posílám ji fotky, aby mohla svoji mamku uklidnit.
6.5.2015 oficiální  e-mail z Rotary klubu v Los Andes, že u nich strávím rok
16.5.2015 ozvala se Liana e-mailem, že se strašně těší
24.5.2015 kontaktovala mně chilská mamka
12.5.2015 dověděla jsem se, že do Los Andes přijíždí 8 studentů, jsem v kontaktu s Belgičankou a Američankou, které budou navštěvovat stejnou školu jako já: Instituto Chacabuco.
Takže zjišťujeme vše o škole: fotky, historii, jídelnu, sociální zařízení. Je to křesťanská škola, přes 1000 studentů od školky po vysokou, má hodně sportovních a jiných kroužků.
29.5.2015 pátek přišel oficiální e-mail z klubu Los Andes  k vyřizování víza. Potvrzení školy, kterou budu navštěvovat a formulář hostitelského Rotary klubu, kde je jméno rodiny a adresa kde budu bydlet celý rok. Po příletu do Santiaga ihned všichni zahraniční studenti  vyjíždějí na třídenní soustředění  do Viňa del Mar. Pak si pro mě v pondělí 17.8.2015 přijede moje chilská rodina. Někteří studenti musí zpět do Santiaga na letiště a odlétají na sever do svých rodin.
1.6.2015 telefonát na velvyslanectví, ohledně vyřizování víza
2.6.2015 úterý mamka s panem Hanákem kupují letenku v Student agency v OVA za 32 964,00 Kč, holandské aerolinky KLM, přestup Amsterdam, píšu Holanďance číslo letu
3.6.2015 středa Holanďanka napsala, které sedadlo si mám rezervovat, poletíme spolu :D
5.-7.6.2015 Orientation Meeting III tentokrát v Křižanově. Jsou tady všichni Inboudi a budoucí Outboundi z ČR. Jsem na pokoji s Fabiolou a Alex. Celkově je to super, jsem natěšená ještě víc, protože tady vidím jak si to všichni užívají! Zase jsme rozdělěni do 6-ti skupin. Sice to je rozděleno podle oblasti nebo kontinentu, ale já jsem ve skupince s Asiaty! :D Jsme velmi silná skupina, ale v celodenni hře se nám nedařilo - byli jsme 2. :P a v soutěži o skládačku jsme taky měli 2.místo. Všichni studenti z jednoho klubu měli připravenou společnou prezentaci, a tak jsme jich viděli hodně. Nicméně naše prezentace z RC Ostrava International, kterou prezentovala Viki, Verča, Anička a já vyhrála jako nejhezčí!! Po prezentacích všichni dostávají sako, tričko, placky a vizitky :) Večer se opékají buřty a pak ty americké sladkosti. Ráno ještě společná fotka a zpátky domů.




7.6.2015 chilská mamka mně  kontaktovala ohledně velikostí školní uniformy
Liana občas napíše e-mail, posíláme odkaz na školu, město, fotky atd.
11.6.2015 e-mail z velvyslanectví, že se máme dostavit pro víza. V tom termínu je taťka  3 dny na poradě a mamka na jednodenní poradě ve Zlíně. Píšu, že odjíždím s tanečním souborem do Chorvatska, pak s třídou na sportovní kurz na Slovensko, pak se žení bratr, takže jsem navrhla datum  až v červenci. Souhlasí. :D
12.06.2015 poštou přišly originály dokladů potřebné pro víza. Potvrzení školy o studiu a Rotary formulář s adresou rodiny, školy atd.
3.7.2015 celá rodina cestuje RegioJetem do Prahy na velvyslanectví. Uvedou nás do salónku a pak se osobně setkáme s konzulem, překládá sekretářka, dávám otisk prstů, rodiče podepisují, že můžu cestovat a pak obdržím pas, ve kterém je vízum a konzul mi osobně popřeje příjemně strávený rok.
V průběhu července nakupují dárky pro rodinu, od města Havířov a krajského města Ostravy získávám drobné reklamní a upomínkové předměty, připravuji se na odjezd a průběžně komunikují s mojí chilskou rodinou, na začátku pojedu s mamkou do Santiaga nakoupit oblečení pak mi poslala vzorník jaké barvy chci mít na zdi v pokojíku, kontaktují mně přátelé a kamarádi od host bratra Eduarda a sdělují mi kam všude s nima musím zajít, co mi chtějí ukázat atd.
29.7.2015 schůzka v Rotary klubu v Ostravě. Na schůzce jsem obdržela vlajku klubu, kterou vyměním s chilským klubem a taky propagační materiály. Samozdřejmě jsme s Verčou musely podat zprávu, jak na tom jsme a co přípravy. Schůzka byla velmi zajimavá a veselými historkami s výměnnými studenty se to jen hemžilo.

Žádné komentáře:

Okomentovat